Berichten

Zo stop je met piekeren

Zal ik gaan solliciteren? Welke opleiding wil ik gaan doen? Neem ik deze baan of zou er toch nog wat beters komen? Allemaal grote vragen. Logisch dat je daar goed over nadenkt.

Keuzestress

Maar soms gaat ‘goed nadenken’ over in piekeren. Je blijft eindeloos malen in je hoofd. Je bedenkt diverse scenario’s en zet voors en tegens op een rijtje. En dat rijtje blijf je dan maar langslopen in je hoofd. Ik spreek veel mensen die steeds hetzelfde rondje draaien in hun hoofd. Je wordt er gek van en het helpt je ook niet om een knoop door te hakken. Je weet gewoon niet wat goed is om te doen. Kortom: keuzestress.

5 tips om te stoppen met piekeren. Van keuzestress naar actie!

1. Ga praten met een goede vriend

Zoek dan wel een vriend die goed kan luisteren. Iemand die je niet een bepaalde kant op stuurt maar die open vragen stelt. Zulke open vragen (de simpelste zijn vaak de beste!) dagen je uit om hardop te verwoorden wat al door je hoofd heen zweeft. Door het hardop uit te spreken, maak je het concreet. Vaak wordt de boel al een stuk helderder als je je gedachten verwoordt aan een ander.

 

2. Ga schrijven

Is een goede luistervriend even niet beschikbaar? Pak dan pen en papier en ga schrijven! Het hoeft geen mooi geformuleerd opstel te worden. De bedoeling is dat je gaat opschrijven waar je allemaal over piekert. Met welke vragen zit je? Welke afwegingen ben je aan het maken? Wat zijn de voors en tegens? Welke twijfels heb je? Wat moet er nog duidelijk worden? Probeer spontaan te schrijven. Schrijf gewoon datgene op wat bij je opkomt. Ook dit is een manier om alle losse gedachten die door je hoofd zweven concreet te maken. Overzicht en helderheid komen dan vanzelf.

 

3. Besef dat de perfecte keuze niet bestaat

Stel nou dat dit het toch (ook) niet is. De eis van perfectie blokkeert. Je weet nl nooit van te voren precies hoe een keuze gaat uitpakken. Je kunt de toekomst niet voorspellen. Besef je dat bijna alle keuzes die je maakt niet voor het leven zijn. Bevalt je baan niet? Zoek een andere. Dat klinkt heel makkelijk, maar zo is het in feite wel. Het feit dat je aan het piekeren bent, betekent al dat je je niet zomaar ergens in stort. Je bent heel bewust bezig om een bewuste keuze te maken. Op een gegeven moment is het dan tijd om de knoop door te hakken. Te vertrouwen op je verstandige overwegingen én op je onderbuikgevoel. Is dat een garantie voor succes? Nee. Maar na deze stap komt er weer een volgende stap. Al doende leert men. Sta jezelf toe om fouten te maken. Het ontspant. Het brengt je weer in beweging.

 

4. Bedenk waar hier & nu je invloed op hebt

De meeste piekergedachten gaan niet over situaties die zich hier & nu voordoen. Het zijn vaak gedachten over ‘stel nou dat…’, ‘wat als….’. Je bent met je hoofd niet in het hier & nu maar in het daar & dan. Kenmerkend voor het daar & dan: je hebt daar geen invloed op. Zo’n situatie is nu nog niet aan de orde dus kun je er ook niks mee. Tsja, er eindeloos over nadenken. Maar een concrete actie om je zorgen weg te nemen lukt doorgaans niet.
Tip: Bedenk waar je hier & nu wél invloed op hebt. In welke situatie zit je NU? En wat kun je NU ondernemen? Zorg dat je nadenkt over je eerstvolgende stap. Hoe je van 4 naar 5 komt, in plaats van hoe je van 4 naar 10 komt.
Stephen Covey heeft het over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid. Gedachtes die je wijdt aan de cirkel van betrokkenheid zijn meestal verspilde energie. Je kunt beter nadenken over waar je wél invloed op hebt. Zie onderstaande video voor een korte uitleg over de cirkel van invloed:

 

5. Stel een piekerkwartiertje in

Zijn bovenstaande tips niet voldoende? Als je toch blijft piekeren is het piekerkwartiertje een goede methode om het piekeren toch wat te begrenzen. Je spreekt met jezelf een moment af waarop je volop mag piekeren. Voorwaarde is dan wel dat je de rest van de dag je piekergedachten bewaart tot het volgende piekerkwartiertje. Zie onderstaande link voor een uitgebreide instructie:
https://mneme.psy.vu.nl/stophetgetob/week_1/dag_1_het_begin.html