Berichten

Burn out? Echt niet!

Als je de media mag geloven heerst er een epidemie in Nederland: we raken massaal burn out. Zo’n 15%–35% (afhankelijk van welk onderzoek) van de 25-35 jarigen heeft te maken met burn out klachten.

 

Als ongeveer een kwart van de bevolking hier last van heeft – hoe zorg jij er dan voor dat jij niet burn out raakt?

 

Ben ik burn out?

Eerst maar even een nuancering op al die onderzoeken. Een burn out is niet hetzelfde als het hebben van burn out klachten. Een burn-out doet zich voor na langdurige overbelasting. Je bent niet van de ene op de andere dag burn out. Er gaan (gelukkig) eerst een hoop signalen en waarschuwingen aan vooraf. Gelukkig maar, want die signalen betekenen dat je er iets aan kunt doen!

 

Dit zijn burn out symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaar
  • Emotioneel labiel
  • Vergeetachtig
  • Concentratieproblemen
  • Slecht slapen
  • Piekeren
  • Opgejaagd gevoel

Heb je naast deze symptomen ook last van een gevoel van machteloosheid? Een gevoel dat je niet meer ‘in control’ bent? Let dan goed op. Je bent hard op weg naar een burn out.

 

Voorkom een burn out: neem de signalen serieus

Je bent niet van de ene op de andere dag burn out. Voor het zover is, heeft je lijf je al talloze hints gegeven dat er iets niet goed gaat. Irritant he dat piekeren, die stijve nek, of onrustig slapen? Misschien moeten we deze symptomen wat meer gaan waarderen. Ze proberen je duidelijk te maken dat je onderweg bent naar een burn out! Wat we met ons hoofd nog niet altijd door hebben, begrijpt ons lijf wel. Burn out klachten? Het is je lijf die je oproept om het anders te gaan doen.

 

Het lost zich niet vanzelf op

Bovenstaande symptomen wijzen erop dat de rek uit het elastiek is. Je hebt tijd nodig om weer op krachten te komen. Belangrijk hierbij is om grenzen te stellen. Zeg eens ‘nee’ tegen een aantal zaken. Als je te lang onder spanning hebt gewerkt, heb je een periode nodig waarin je weer kunt ontspannen. Er moet echt wat druk van de ketel.

 

Voorkom een burn out: wees moedig

De signalen van je lijf serieus nemen en ‘nee’ zeggen is lastig. Want je kunt best nog wel even door. Die extra klus kan er nog wel bij. Deze week nog even overwerken? Moet kunnen. Het vraagt behoorlijk wat moed om gehoor te geven aan de signalen van je lijf. Want nog een avondje overwerken zal je waarschijnlijk best wel lukken. Maar wat is het resultaat voor jezelf? Je bouwt de druk alleen maar meer op. Totdat er ‘opeens’ iets knapt. Dan zit je thuis met een burn out.

 

Een verhaal om je bang te maken? Juist niet! Het goede nieuws is dat je zelf invloed hebt op het voorkomen van een burn out. Stap 1 is het serieus nemen van de waarschuwingssignalen die je lijf je geeft. En daar vervolgens iets mee gaan doen. Dat vereist behoorlijk wat moed. Een gebroken been ziet iedereen. Maar een opgejaagd gevoel, vermoeid of concentratieproblemen zijn veel minder tastbaar.

 

Steuntje in de rug nodig?

Loop jij ook rond met spanningsklachten of een naderende burn out? Blijf er niet in je eentje mee tobben. Je bent van harte welkom bij Knooppunt30. Ik help je om weer die dingen te gaan doen waar je blij van wordt en energie van krijgt.